Events

Opening op zaterdag 15 juni om 15.00 uur. 

Kunsthistorica Lies Netel zal een korte introductie geven op de tentoonstelling. Er zal een hapje en een drankje zijn en de kunstenaar is aanwezig. 

Op zondag 23 juni is de kunstenaar ook aanwezig vanaf 15.00 uur. 

 

 

 

De schilderijen van ‘Der Künstliche Horizont’ staan te drogen

in het atelier van Wolfgang Ebert (oktober 2018).  Foto: Lies Netel.

 

 

Wolfgang Ebert schreef naar aanleiding van de serie ‘Der  künstliche Horizont’: ‘Der künstliche Horizont’ is in de periode van zomer 2017 tot zomer 2018 ontstaan. De serie bestaat uit 9 vierkanten van 100  x 100 cm. Samen vormen ze één geheel, terwijl ze uit elkaar kunnen worden opgehangen. Ze zijn afhankelijk van de ruimtelijke omstandigheden te rangschikken. 

Boven- en onder-, rechter- en linkerkant zijn gelijkwaardig en gelijktijdig opgebouwd uit 3 transparante lagen. De eerste laag is door een diagonaal gedeeld in 2 gelijke grootte met een kleurcontrast: blauw-geel, rood-groen etc. Waardoor er sprake is van “een hier en een daar”. De tweede laag is een structuur van horizontalen en verticalen opgebouwd uit witte en zwarte verfklontjes die een ruimtelijk- architecturale ordening hebben en boven de laag van “het hier en daar” staan.De derde laag is een kleurklank van licht vangende verfmaterie: 3-dimensionale klontjes die als voorwerpen (zonder voorwerp geen ruimte) hun eigen kleur- en toonwaardes en een van de situatie afhankelijke licht- en schaduwkant hebben. De laatste laag correspondeert verbergend en “ontbergend”, verbindend of losmakend met laag 1 en laag 2. 

 

Voor mij begon het schildersleven in 1941 op de Kunstschool in Plauen in het Vogtland. In dezelfde tijd begon ik een opleiding zweefvliegen. In 3 jaar behaalde ik de diploma’s A B C en het luchtvaartbewijs klasse 1. In de vliegtuigjes die waren gebouwd van hout en katoen, bevond zich een nuttig instrument, der künstliche Horizont, het gaf aan waar en in welke positie ik me in de 3-dimensionale ruimte bevond. 

Met de 9 schilderijen van de serie ‘Der künstliche Horizont’ heb ik onderzoek gedaan naar mijn autobiografische positie na 77 jaar schilderen onder de meest uiteenlopende omstandigheden.’ 

 

Wolfgang Ebert werd in 1927 geboren in Oelsnitz in het Vogtland, gelegen in het zuiden van Saksen. Sinds 1967 woont en werkt hij in Amsterdam.

 

 

Tentoonstelling

Castrum Peregrini, Herengracht 401,  1017 BP Amsterdam

15 t/m 23 juni 1017 

woe t/m zo: 13.00 tot 17.00 uur, toegang gratis

 

 

Impressie van de opening van de tentoonstelling in Castrum Peregrini op zaterdag 15 juni 2019

 

76b731bc 7db4 4df0 916f adc8eb50828c        

 

 

 

   

 

   

 

 

Datum :  zondag 23 juni 15:00
Einde evenement :  zondag 23 juni 17:00

Volgens de Duitse neoliberalisme-expert Dieter Plehwe is neoliberalisme veel meer dan de wereld van Friedrich Hayek en Milton Friedman, en kent het diepe intellectuele wortels in de economische crisis van de jaren dertig. In zijn lezing op 27 juni gaat hij nader hierop in.

 

Het neoliberalisme-onderzoek is booming. Terwijl de belangstelling voor marktgerichte liberale politiek zich aanvankelijk beperkte tot Thatcher en Reagan, staat de neoliberalisering van continentaal-Europese verzorgingsstaten de laatste jaren eveneens volop in de belangstelling. Dieter Plehwe, een van de meest vooraanstaande onderzoekers op dit terrein, geeft in deze publiekslezing een overzicht van de huidige stand van zaken in het neoliberalisme-onderzoek, in aanloop naar het boek Nine Lives of Neoliberalism dat volgend jaar, in samenwerking met Philip Mirowski en Quinn Slobodian verschijnt.

 

Plehwe laat zien dat neoliberalisme veel meer is dan de wereld van Friedrich Hayek en Milton Friedman, en diepe intellectuele wortels kent in de economische crisis van de jaren dertig. Waar eerdere onderzoekers neoliberalisme vooral in verband brachten met privatisering en de invoering van marktwerking in de publieke sector, verbreedt Plehwe de aandacht naar neoliberale mechanismen binnen de continentaal-Europese verzorgingsstaat, de relatie tussen neoliberalisme en autoritaire regimes en de kruisbestuiving tussen neoliberalisme en rechts-populisme die zo belangrijk is om onze huidige politieke situatie te kunnen begrijpen.

 

Dieter Plehwe is research fellow van het Zentrum für Zivilgesellschaftsforschung van het Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB).

 

 

Goethe-Institut, Herengracht 470, Amsterdam

Toegang: gratis

Voertaal: Engels

Goethe-Institut Niederlande i.s.m. het Duitsland Instituut Amsterdam.

 

https://www.goethe.de/ins/nl/nl/ver.cfm?fuseaction=events.detail&event_id=21571594

 

Datum :  donderdag 27 juni 20:00

 Vrijdag 28 juni 2019 organiseert Museum Huis Doorn, Plaats van herinnering voor de Eerste Wereldoorlog in Nederland, van 14.00-17.00 uur een symposium over het Verdrag van Versailles. Het is die dag exact honderd jaar geleden dat het verdrag is ondertekend.

 

Het Verdrag van Versailles is een verdrag tussen Duitsland en de landen die in de Eerste Wereldoorlog tegenover keizerrijk Duitsland, de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk (de Centralen) staan. Door het sluiten van dit Verdrag wordt de Eerste Wereldoorlog formeel beëindigd. Het verdrag heeft verstrekkende gevolgen, die doorwerken tot op de dag van vandaag.

Sprekers zijn:

  •  Beatrice de Graaf, Universiteit van Utrecht - Verdrag van Versailles: participatie geslaagd? 
  •  Pete Hoekstra, Ambassadeur Verenigde Staten - Multilateralism then and now
  •  Filip D’havé, Algemeen Afgevaardigde van de Vlaamse regering - Territoriale aanspraken van België bij de onderhandelingen en gevolgen voor de relatie met Nederland
  •  Hanco Jürgens, Duitsland Instituut Amsterdam - Dictaat, schuldbekentenis of vredesverdrag: het Duitse perspectief
  •  Brîndusa-Ioana Predescu, Ambassadeur van Roemenië - Het Verdrag van Versailles en Roemenië / de Oost-Europese staten

Moderator: Ed Kronenburg, Nederlandse ambassadeur in Beijing.

Tevens zal Anton Kruft een presentatie geven over zijn boek Het verdriet van Versailles: 100 jaar ellende van de Parijse verdragen’.

100 jaar verdrag van Versailles.Museum Huis Doorn

 

Het symposium vindt plaats in de Maartenskerk, Kerkplein 1, Doorn. 

Entree € 25,00.

U kunt zich aanmelden via info@huisdoorn.nl 

 

 

Datum :  vrijdag 28 juni 14:00
Einde evenement :  vrijdag 28 juni 17:00

 

 

WEGENS ZIEKTE UITGESTELD naar 22 september!

(Reeds gekochte kaarten blijven geldig of worden vergoed, de Waalse Kerk neemt contact met u op.)

 

Op 22 september zingt MARC PANTUS in de WAALSE KERK te Amsterdam, samen met Nederlands befaamdste liedbegeleider HANS EIJSACKERS een zonovergoten programma met werken van ROBERT SCHUMANN. 

Behalve enkele wereldberoemde balladen op teksten van Heinrich Heine als Der arme Peter, Die beiden Grenadiere en Belsatzar, klinkt de vrij onbekende maar wonderschone cyclus Liederen op teksten van Justinus Kerner, opus 35.

HANS EIJSACKERS komt ook als solist aan bod in Schumanns bekende Kinderszenen, opus 15. Tevens zal MARC PANTUS voor, na, tussen én tijdens Kinderszenen optreden als verteller. De Nederlandse dichter A. MARJA schreef in 1960 een serie gedichten die qua metrum precies op de muziek van Schumanns Kinderszenen passen. De combinatie van tekst en muziek resulteert in een verbluffend vrije, vrolijke en virtuoze kijk op Schumanns meesterwerk.

https://dewaalsekerk.nl/agenda/2018-2019/schumann-de-verteller/marc-pantus/

 

Datum :  zondag 22 september 16:00
Copyright Genootschap Nederland Duitsland 2019