Opera voor, tijdens en na Corona –
een kunstform nieuw denken

Gesprek tussen dramaturg Klaus Bertisch en sopraan Dorothea Herbert

 

Tijdens de Corona pandemie konden op eens veel geplande, per contract bevestigde en verkochte voorstellingen niet plaatsvinden. De theaters moesten dicht. Hoe nu verder? Plannen werden bedacht om de continuïteit van de opera te waarborgen. Er werden samenvattingen van werken gemaakt, nieuwe producties bijeengevoegd. Wat is mogelijk om te spelen en wat niet?
Velerlei gezondheidsconcepten ontstonden. Hoeveel toeschouwers kon men toelaten en op welke afstand plaatsen? Testen wel of niet verplicht stellen? Wat is het beleid ten aanzien van gevaccineerden?
Hoe en wanneer kunnen opera’s weer uitgevoerd worden? Wat betekent dit voor het afgesproken repertoire?
Ook op dit moment, als theaters en operahuizen waarschijnlijk binnenkort open mogen gaan zijn er vele vragen. Hebben wij verkeerd en te snel geleefd? Welke rol speelt de cultuur in deze tijden en in de toekomst?
Klaus Bertisch, vele jaren dramaturg bij de Nederlandse Opera in Amsterdam gaat deze vragen bespreken met de sopraan Dorothea Herbert, die als soliste aan veel grote operahuizen in de hele wereld werkt.

Klaus Bertisch studeerde in Frankfurt/Main Anglistiek en Germanistiek, Pedagogiek en Kunsteducatie. Hij begon zijn carrière als dramaturg bij de Opera Frankfurt en als gast bij opera’s en festivals in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, Spanje, Italië en Rusland.
Van 1990 -2018 was hij chef dramaturg bij De Nederlandse Opera, nu de Nationale Opera.
Hij werkte samen met de regisseurs Willy Decker, Dale Duesing, Floris Visser, Pierre Audi, Andrea Breth, Christof Loy en vele anderen.
In juli 2021 zal zijn voorstelling “Vuurmagie” bij het Delft Chamber Music Festival te zien zijn. Tegenwoordig is hij  freelancer en internationaal als dramaturg, auteur en regisseur werkzaam.
Hij  publiceerde onder andere de verzameling “Schwanenmärchen”, een boek over de vrouwelijke regisseur Ruth Berghaus en  de eerste Duitstalige biographie over de Nederlandse componist Leo Smit, “Unerhörtes Talent”.

Dorothea Herbert studeerde in London en in München en was eerst lid van het operastudio van de Welsh National Opera. Zij debuteerde in de rol van  Amelia in “Un ballo in maschera”van Verdi aan het Nationaltheater Mannheim waar zij later terugkeerde als Donna Anna in “Don Giovanni”. Tot haar repertoire hoort Agathe in “Der Freischütz“ van Weber en Leonore in “Fidelio” van Beethoven, die zij in Karlsruhe en aan de Semperoper in Dresden zong.
Tijdens de Salzburger Festspiele was Dorothea Herbert te beluisteren in “Ein Sommernachtstraum” van Mendelssohn en zij coverde de hoofdrol in “Das Wunder der Heliane” van Korngold aan de Deutsche Oper Berlin.
Haar debut aan de Nationale Opera Amsterdam zong zij als Gerhilde in “Die Walküre” van Wagner.
Tot haar toekomstplannen behoort Leonore in “Fidelio” bij het Glyndebourne Festival 2021 en Senta in “Der fliegende Holländer” in Prag.

Binnenkort verschijnt haar eerste CD, “Die stille Stadt”, met liederen van Alma Mahler, Franz Schreker en Erich Wolfgang Korngold.

_____________________________________________________________________________

Amsterdam

Voertaal: Duits
Toegang: gratis
Aanmelden: secretariaat@genootschapnld.nl
(Let op: Aanmelding is verplicht wegens beperkt aantal plaatsen)

Tel.: 06 27 17 35 07

woensdag 7 juli
17:00 uur
Goethe-Institut
Herengracht 470
Amsterdam