Yke Viersen, Hanco Jürgens, Mitsuko Saruwatari, Saskia Viersen
Het Duitse oor:
klassieke muziek en de burgerlijke cultuur in verandering
De mooiste muziek en interessante geschiedenis
Waar in Nederland de schilderkunst van Rembrandt en Vermeer de meest toonaangevende kunst is, is dat in Duitsland de muziek van Bach, Beethoven of Brahms.
Programma:
J.S. Bach – Inventionen
L. van Beethoven – Pianotrio opus 70 nr. 1 Ghost
J. Brahms – Pianotrio nr. 2 opus 87
Door wie: Saskia Viersen (viool), Yke Viersen (cello) en Mitsuko Saruwatari (piano)
met verteller Hanco Jürgens
Vooral in de negentiende eeuw had muziek, in allerlei varianten, een centrale plek in de Duitse cultuur. Deze cultuur maakte bovendien grote veranderingen door en er werd ook flink over gestreden.
In de zoektocht naar de Duitse identiteit en in een tijd van opkomend nationalisme was het een centrale vraag welke muziek daar de beste antwoorden op had. En zo werd na de Tweede Wereldoorlog ook de klassieke muziek kritisch onder een vergrootglas gelegd. Historicus Hanco Jürgens vertelt over de politieke en maatschappelijke ontwikkeling in de ‘lange negentiende-eeuw’ in Duitsland en hoe deze zich verhoudt tot het heden. De Uriël musici brengen de muziek van deze bewogen eeuw ten gehore.
_____________________________________________________________________________
Amstelveen
Toegang: €21,50 – €23,50
Kaarten: hier